söndag 27 juli 2008

Söndag

Jag har precis beskådat tv4:s nya humorprogram "Det sociala spelet" och jag måste säga att jag är mäkta imponerad. Man har mot alla odds lyckats producera ett program som både är mer själlöst och mindre roligt än "Parlamentet". Det hela går ut på att man samlat Sveriges komikerelit (redan den förutsättningen skvallrar givetvis om programmets bristande omdöme) som sedan förväntas utföra improvisationsteater. Jag tror det är det mest plågsamma jag någonsin genomlidit; man mår verkligen dåligt å de så kallade komikernas vägnar där de står stammande och söker en fräck tabukommentar att chocka Svensson med. Det mest tragiska är att det också går hem hos publiken vilket förmodligen beror på att det besitter ett sorts nyhetens behag för målgruppen. Programmet behandlar ordinära sociala situationer coh eftersom Svensson först på senare tid blivit varse om att det behagas skämta med och om hans vardagliga och grå företaganden så känns det fortfarande fräscht för den stora massan. Samtidigt som vi sedan länge invigna tvingas lida.

Inga kommentarer: