tisdag 22 juli 2008

Inte utan min dotter (såvida du inte betalar)

Engla Höglunds föräldrar imponerar återigen genom att nå ytterligare höjder av smaklöshet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article2945984.ab.

Artikeln handlar om att man väljer att stämma Anders Eklund på 750.000 kronor i skadestånd och därigenom sätta ett bestämt värde på sin döda dotter.
Från artikeln: "Att skadestånden som nu krävs av Eklund är så höga motiveras bland annat med att Engla fördes bort och att familjen i flera dagar inte visste vad som hänt henne."
Föräldrarna säger med detta att om någon givit dem 750.000 kronor dagen Engla fördes bort så hade man inte brytt sig om att oroa sig för henne. Ganska skum inställning kan man tycka, fast tar man i åtanke att det sedan länge stått klart att föräldrarna, och då främst modern, inte är något annat än giriga och mediakåta idioter blir det inte lika uppseendeväckande. Nu väntar vi bara på att man postumt skall stämma Engla på de pengar som motsvarar 10 års mat och logi i hemmet. Den rättegången kanske man skulle kunna få igenom att sända i SVT dessutom?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte läst på ett par dagar nu så jag fick mig en skön läsa ikapp-stund här.

Dock håller jag inte med dig riktigt angående Englaspåret. Tycker det är väl hårdraget att mena att skadeståndsanspråket kan likställas med att sätta ett värde på dottern. Det skulle ju i så fall implicera att dom lika gärna äger 750 papp som får tillbaka sin dotter och det tvivlar jag på. Dessutom tycks det mig tveksamt om man bör kräva helt nyktert och rationellt agerande av päronen efter vad som hänt. Fast visst finns det en dubbelmoral i att utmåla sig som offer för pressen när man själv ligger bakom mycket av exponeringen.

Oj, nu blev det snarare ett debattinlägg än en kommentar. Well, nu blir det en stunds stavgång i gamla stan. Hörs snart. Ha det!

Halfdan sa...

Jo, jag menar inte att de skulle föredra de pengarna - eller några som helst för den delen - framför att få henne tillbaka. Jag valde mest att lägga fram texten på ett sådant vis eftersom jag inte alls förstår deras resonemang. Jag vidhåller dock att de sett till att dra nytta av situationen.

Jag tror vi menar samma sak, bara att jag väljer att uttrycka mig lite väl överdrivet, kanske.

Ha det