fredag 11 juli 2008

Fria ord part 10

Ekudden och dess strand synes vara ett återkommande tema i insändarna till "Fria ord". Så även följande som tas i in i Mariestadstidningen den 29 maj i år.

"Håll rent vid Ekudden

Jag och några vänner hade tänkt oss en trevlig picknick i söndags vid Ekudden.
Vi kom dit och skulle lägga ut vår filt och sätta oss, men tji fick vi! Det gick knappt att hitta en enda fläck som inte var nedskräpad.
Det var rester av engångsgrillar, fimpar, glasspapper och allsköns snusk på backen.
Vi som bara hade tänkt att ta det lugnt, slå en macka och njuta av det fina vädret. Nu blev våra söndagsplaner förstörda.
Det tillhör faktiskt folkvett att plocka upp efter sig! Tänk på det, så får vi alla en trevligare sommar.

Margit med vänner"

"En vanlig, torr, klagande pensionär" tänkte jag då jag läste detta, men döm om min förvåning då jag samma dag blir varse innebörden av att "slå en macka". Det fungerar nämligen som slanguttryck för att injicera narkotika! Beroendet går sannerligen uppåt i åldrarna. Mycket skrämmande!

Inga kommentarer: