tisdag 8 juli 2008

Fria ord part 7

Otäcka saker är i görningen i Mariestad uteliv. För att (till fullo) uppskatta följande insändare bör man ha läst "Dvärgen" av Pär Lagerkvist.
Från den 23 maj 2008:

"Tablett i glaset

Jag vill som en varning till andra berätta vad som hände mig på ett uteställe här i stan förra veckan. Jag satt vid ett bord med mitt glas då jag av olika anledningar blev tvungen att gå iväg en kort sväng. Jag kom tillbaka alldeles strax och såg då hur en liten man la ned någonting, som såg ut som nån form av tablett, i mitt glas varpå han snabbt försvann ut från stället. Detta var mycket obehagligt, och vem vet vad som kunde ha hänt om jag inte sett händelseförloppet. Att sånt här förekommer i större städer har man hört talas om, men i lilla Mariestad, det är obehagligt att veta!
Jag vill helst inte uppge mitt riktiga namn såhär öppet, men mitt tips till alla är att se upp och aldrig lämna era glas utom synhåll, speciellt eftersom den lille mannen nu kom undan.

Don Riccardo"

Obehagligt var ordet! Tur att Mariestadstidningen är så mån om invånarna i staden, inte bara genom det att de tog in sagda insändare utan den 28 maj - det vill säga en knapp vecka senare - går att läsa en artikel med rubriken "Ovanligt med drink spiking i Mariestad". Den är mycket lång och utförlig med uppmaning om att hålla koll på sina drinkar samt hur man kan upptäcka om något lagts i glaset. Av inledningen på artikeln att döma kan man dra slutsatserna att ovanstående insändare stått som inspirationskälla:

"I förra veckan skrevs en insändare till MT om att en man sett en okänd person pilla ner en tablett i hans ölglas.
Drink spiking, som fenomenet kallas, förekommer främst i storstäder. Men polisen i Mariestad uppmanar ändå allmänheten att inte lämna sina drinkar obevakade.
"Jag satt vid ett bord med mitt glas då jag av olika anledningar blev tvungen att gå iväg en kort sväng. Jag kom tillbaka strax och såg då på långt håll hur en liten man la ne rnågonting, som såg ut som nån form av tablett, i mitt glas varpå han snabbt försvann ut från stället. Detta var mycket obehagligt, och vem vet vad som kunde ha hänt om jag inte sett händelseförloppet", så skriver mannen, som vill vara anonym, i sin insändare till MT."

Skönt att se att man verkligen tar dessa problemt på allvar och att de förs upp till ytan.

Inga kommentarer: