torsdag 3 juli 2008

Fria ord part 2

Del två i min bloggföljetong som återger häpnadsväckande insändare på Fria ord-sidan i Mariestadstidningen. Är de här insändarna autentiska eller endast skälmska upptåg av några skojare avser driva gäck med läsarna och redaktionen på Mariestadtidningen?

Idag, den 3 juli, går följande att läsa under "Fria ord" (Nota bene: För att (till fullo) uppskatta detta bör man ha läst "Äcklet" av Sartre):

"Se efter Ekudden lite bättre

Jag tillhör en av de människor som alltid tyckte att kommunens satsning på Ekudden har gagnat Mariestad. Det händer ofta att jag promenerar i området och studerar de vackra husen som slagits upp. Häromdagen beslutade jag mig för att promenera över bron till hamnen och såg då hur fruktansvärt skitigt det såg ut vid brons fäste på Ekuddensidan. Jag hade bokstavligen lera och grus upp till knäna, och blev dessutom smädad av några osnutna ungar i närheten. Men det värsta var ändå att se hur naturen tagit skada av all denna smuts. Jag tycker till exempel om det fina och enkla med en vanlig sten, men när jag tog upp en sådan från lervällingen så blev jag nästan illa berörd. Det var något jag såg och som gav mig avsmak, men jag vet inte längre om jag såg på havet eller på stenen. Stenen var platt, torr på ena sidan och våt och lerig på den andra. Jag höll den i kanterna med vitt utspärrade fingrar för att inte bli smutsig. Jag kände nästan ett äckel inför hela situationen. Nya Ekudden är väl menat att visa upp Mariestad från dess bästa sida? Då kanske det vore på sin plats att se efter området lite bättre? Varför inte införa gemensamma städdagar bland de boende - om nu inte kommunen har tid?

Antoine R."

Hm.....

Inga kommentarer: