tisdag 8 juli 2008

Jag talar ut

Det finns ett utbrett problem i vårt samhälle av idag. Ett ymnighetshorn av falskhet och bevarad samvetshållning. Jag talar naturligtvis om käckhet. Detta är ett så mycket större gissel än vad man vid första eftertanke oftast föreställer sig. Människor använder sig av käckheten endast i syfte att gagna en behaglig egenkänsla och det är inte direkt så att man skulle anse sig missnöjd skulle de intryck man är ute efter att ge också avspegla sig i ett skenbart eftermäle. Käckheten brukas inte på något vis i syfte att gälda ett trevligt bemötande från en medmänniska - även om det av vissa säkerligen kan uppfattas så - på annat sätt än att denne möjligtvis lämnar situationen med en god smak i munnen.
Jag förespråkar inte på något vis att vi skall hålla en otrevlig ton gentemot varandra i vardagen, men det kan nog vara på sin plats, av respekt för andras känslor, att hålla en mer rak men ändå andaktsfull profil.
Jag må vara något av en hycklare i denna fråga då jag själv enligt uppgift setts gå upp i tonläge och lägga till ett "tyvärr" efter irrelevanta frågor eller påstående som endast krävt simpelt ett "ja" eller "nej". Men jag vill härmed be om ursäkt till de som blivit utsatta för sådana verbala bärsärkarhandlingar från min sida, och jag hoppas att det här kan leda till att fler som känner sig skyldiga träder fram i ljuset och erkänner. Det skall sägas att jag redan känner som att en börda fallit från mina tidigare käcka axlar.

Inga kommentarer: