söndag 20 juli 2008

.!..


Igår afton satt jag hemma hos en god vän och valde i brist på andra aktiviteter att slå på tv-apparaten. Efter idogt zappande blev man i vanlig ordning varse om att kvalietet verkar vara ett förlegat tankesätt vad gäller dagens utbud. Vi valde dock att stanna vid tv3 (tror jag) och programmet "Extreme Home Makeover". Först och främst kan jag här meddela att jag med omedelbar verkan säger upp bekantskapen med samtliga släktingar och vänner som någon gång ens visat det minsta uns av uppskattning gentemot detta ymnighetshorn av stinkande hyckleri och falsk välmening. Jag lyckas irritera mig på bokstavligt talat varenda aspekt av programmet varför jag inte riktigt vet var jag ska börja. Men jag kan som utgångspunkt nämna att "Extreme Home Makeover" (från och med nu förkortat EHM) är en perfekt representant för den amerikanska kristna och stolta mentaliteten som går ut på att hjälpa sina bröder och systrar i nöd så länge de inte besitter några invändningar gentemot att anses som lägre stående organismer inför välgörarnas ovärderliga uppenbarelser eller invänder sig mot landets inverterade frihetstänk. Programledaren vid namn Ty - som för övrigt utseendemässigt bäst kan beskrivas som en misslyckad hybrid mellan en skadeskjuten puma och en kvast - anser sig på den dag då självförtroendet är som lägst i botten vara en gogoplexian gånger större frälsare än vad Jesus Kristus beskrivs som i sagorna. Hans roll i programmet är att simulera medkänsla, springa runt och skrika likt en bokstavskombination och stå först i kön att ta åt sig äran då arbetet med huset i fråga är klart. För att göra någonting enbart av välgörenhet så tar samtliga programledare, byggarbetare och designers enormt stor plats i rampljuset.
Även människorna de hjälper kan ofta lämna mig med påtagliga äckelkänslor i gommen. Nog för att USA är en enda stor hjärntvättningsmaskin och att dess invånare inte har något att sätta emot i sin formning, men den här kristna integriteten och stoltheten inför att klara av sin situation kan jag ändå inte hjälpa annat än att finna fruktansvärt vidrig. Givetvis anser jag inte att man skall skämmas för att man är fattig, men jag kan för all min värld inte se någon relevans i att briljera med en kompetens som enbart grundar sig i självbevarelsedrift. Redan där har man bevisat att man inte är ett dugg bättre än de överklassmänniskor man eventuellt benämner som elitister. Vidare visar man på sitt hyckleri då det nya hemmet visas upp och man likt påtända kängurur hoppar upp och ner av glädje, för var landning krossandes ytterligare en bit av allt vad konsekvens heter.
EHM är ett kort sagt ett ypperligt exempel på att människor (med undantag för Nordin Gerzic) är själviska varelser som i slutändan inte vill något annat än att hänge sig åt lättja och frosseri.
Jag är nog inte alls så upprörd som det verkar, men jag står fast vid att de som eventuellt skulle uppskatta Ty(rann) och hans EHM icke behöver göra sig besvär!

Inga kommentarer: