fredag 4 juli 2008

Fria ord part 3

Följetongen fortsätter.

Bakgrundshistoria: Mariestads ishockeylag Mariestad BOIS har nyss kvalificerat sig till Allsvenskan. Dock råder dubier huruvida man kommer att klara av elitlicensen eller ej med tanke på den kärva ekonomin samt den lilla Katrinhallen där man spelar sina hemmamatcher. Detta har friskt debatterats på Mariestadstidningens insändarsida. Onsdagen den 7 maj ger sig en ny aktör in i leken:

"Katrinhallens vuxendagis tydligen extremt viktigt

Nog är det trevligt att Mariestad Bois rönt sportsliga framgångar på sistone. Men ska det verkligen vara kutym för en idrottsförening att parasitera på stadens kulturbudget?

Som förespråkare av aktiviteter som även kittlar den intellektuella nerven har jag länge vurmat för att få till ett krokisällskap. Jag har dock vid mina försök att förverkliga denna dröm konstant stött på patrull från kommunalt håll. Exempel på förslag som aktivt motarbetats är bland annat en nybörjarkurs i kroki förlagd till Ekuddens strand samt en konstfestival på Karlsholme.

Vad ser jag då i tidningen redan dagen efter Mariestad Bois avancemang till allsvenskan? Jo, tydligen är det skillnad på folk och folk i den här kommunen, eftersom det redan diskuteras hur stadens ishockeylag skall kunna finansiera sin allsvenska visit. Det är visst extremt viktigt att hålla Katrinhallens vuxendagis rullande.

En dag tog jag faktiskt mod till mig och gick för att bevittna matchen Mariestad Bois-Örebro i syfte att se om sporten verkligen förbrödrar så som det sägs. Jag har då aldrig sett maken till trams. Det som spelades upp för mina ögon var ett gytter av deformerad förlustelse och dekadens; så kallade vuxna män visade upp en orgie av prepubertala känsloyttringar gentemot motståndarlag och domare. Hur illa än Örebro-klacken uppträdde så ligger nog mycket i deras skanderande av "skitiga bonnläppar".

Man anser alltså att sådana dumheter bör premieras framför sofistikerad underhållning. Skandal!

Det går att dra fortsatta paralleller till staden Örebro - där man främjar riktig kultur i flertalet forum - exempelvis genom folkhögskolor med konstinriktade program.

Å ena sidan tycker jag att man borde ge en del av Mariestad Bois "allsvenska fond" till kulturlivet. Men å andra sidan - det vore väl som att kasta Vänerns pärlor åt svin.

Göran K. Krabe"


Efter en sådan skymf gentemot stadens stolthet låter precis som planerat (oj, det där kan nästan låta som att jag är en av de som ligger bakom namnet "Göran K. Krabe") inte vänta på sig. Redan dagen efter är det någon som vill säga Göran ett och annat:


"Bois hjälper till mer än ni tror

Svar till Göran K. Krabbe (sic) och övriga Bois-kritiker.

Den senaste tiden har det varit en massa skriverier här på insändarsidan i tidningen. Vissa hyllar vårt allsvenska lag, andra inte. Nu tänkte jag som eldsjäl och ståplatssupporter argumentera för att Mariestad Bois är värda vartenda öre kommunen och övriga sponsorer vill skänka dem.

Ishockey är en av Sveriges populäraste sporter, det finns många utövare och publiktrycket är stort. De spelare som spelar i de högsta serierna är stora förebilder för många ungdomar. I Mariestad är det ju många unga killar och tjejer som ser upp till Ronny, Fredrik, Robert och Tomas. De vill vara som dem och kanske en dag också få uppleva denna sagolika stämning som när Bois gick upp i allsvenskan. Svara mig på detta alla Boiskritiker; vem är en bättre förebild för ungdomarna i staden, Tomas Mitell eller någon annan missbrukande eller undernärd musiker/modell?

Att ha ett framgångsrikt lag i en av de högre serierna som bär stadens namn är en otrolig reklampelare. Få reklaminsatser kan mäta sig med det. Jag har besökt många arenor under mitt unga liv och de städer jag gillat har jag besökt ännu en gång. Mariestad ligger vackert där det ligger och kanske någon hockeyälskande familj eller reporter faller platt för staden efter det att den har besökt Katrinhallen. På så vis kan kanske befolkningen öka och därmed skatteintäkterna.

Problemet med att ungdomarna är sysslolösa på kvällar och helger lär också minska nu när vi spelar i allsvenskan. Allt fler ungdomar kommer att söka sig upp till hallen för att ta del av gemenskapen, kärleken och stämningen som faktiskt finns i hallen. På ståplats är vi alla lika och vi står där som en stor familj. Om Bois når framgångar i allsvenskan kanske ungdomarna i staden lämnar sprayfärgen och spritflaskan hemma och ställer sig på ståplats för att sjunga om stora, starka Mariestad.

Göran K. Krabbe (sic), du ville, om jag förstod rätt, se mera konst i Mariestad. Då kan jag tipsa dig om att det finns många vackra konstverk i vår kommun och många små gallerier. När det gäller nybörjarkurser och så låter det inte heller så dumt, presentera din idé för ABF eller Studiefrämjandet. Sen gäller det bara att det finns ett intresse bland invånarna i Mariestad. Men även här vill jag nu dra in hockeyn, den nybildade supporterklubben Oxarna kommer att satsa på mer inramningar kring Bois hemmamatcher, då kommer vi få se vackra konstverk i form av så kallade "två pinnars". Enligt dig är kanske inte läktarkulturen den bästa kulturen som finns. Men den är populär bland oss unga och kan kanske senare få dem att spana på vad du kallar finkultur. Och du - varken spelarna eller vi supportrar är några "skitiga bonnläppar", vi är "tokiga bônner".

Det finns många argument till att Bois är värda vartenda öre, det där var bara några av dem. Jag hoppas att alla ni kritiker ger Bois en chans till, det är stor skillnad på division ett och allsvenskan. Vi ses i Katrinhallen för att heja fram Skaraborgs stolthet till nya framgångar.

#19 Jokkmokk"


Jag tycker personligen att Jokkmokk gav Göran ett ganska ödmjukt bemötande, men tro inte att denne konstens bevarare låter beveka sig. Måndag 12 maj möts man av följande på Fria ord-sidan:


"Dina fördomar klär dig Jokkmokk

Svar till #19 Jokkmok (sic. förmodligen en medveten felstavning då Jokkmokk felstavade Görans efternamn i sin insändare. Obs: min egen anmärkning).

Inledningsvis vill jag säga att dina argument gör mig mållös - eller inte. Du ställer en rak fråga: "Vem är en bättre förebild för ungdomarna i staden, Tomas Mitell eller någon missbrukande eller undernärd musiker/modell." Du ska få ett rakt svar: Jag måste säga att dina fördomar klär dig. Dina kommentarer angående musiker och modeller gör att vi med den goda egenskapen att inte se saker i svart och vitt - för att bruka en eufemism - får vatten på vår kvarn. Trots att din fråga är tämligen irrelevant så kan jag på rak arm lyfta fram en ung och lovande konstnär från trakten som skulle kunna vara en minst lika bra förebild som någon ishockeyspelare: nyansmagikern Karl-Adam Hallstan.

Trogen mitt brukande av eufemismer anser jag att ditt argument att människor skulle upptäcka Mariestad tack vare ishockeyn tenderar bli en aning rumphugget. Enligt samma resonemang borde i sådana fall staden utökas av människor med fäbless för godsaker enbart tack vare Åkes video. Dessutom har jag hört att invånarantalet runt Canvac arena ökat markant av speedwayintresserade...

Det är inte bara dina imaginära familjer som faller platt, utan även dina argument. Du skriver vidare: "På ståplats är alla lika". Tillåt mig fnysa! Du glömmer uppenbarligen en utsatt grupp i samhället vilken jag själv tillhör - nämligen de rullstolsburna. Då jag besökte min hittills enda Mariestad Bois-match blev jag i det närmsta ett med armaturen och fick mottaga både syrliga tillmälen och dömande blickar på grund av mitt lyte. Det är inte vad jag kallar gemenskap.

Jag vidhåller att de kommunala medlen bättre bör disponeras mellan olika intresseorganisationer. Ishockeyn är redan stor; det är dags att lyfta fram konsten. Och kom ihåg: En oxe är inget annat än en pastisch på en viril tjur.

#1 Göran K. Krabe"


Tyvärr blev detta slutet på korrespondensen, jag var nyfiken på vad Herr Krabe hade haft att säga om någon ny ishockeyförespråkare ställt honom mot väggen. Men vem vet, Göran kanske återkommer i andra frågor? Håll utkik efter "Fria ord-följetongen" här på bloggen.

Inga kommentarer: