onsdag 23 juli 2008

Fria ord part 19

Som tidigare nämnts har det pågått en kattdebatt i Mariestadstidningen. Den 2 juli går att läsa det äckelkäckaste, mest ologiska och undermåligt skrivna inlägg i en debatt någonsin:

"En lyckad dag i mitt liv som katt

Hej! Jag är katt här i Töreboda. Bor hos husse och matte någonstans vid Krukmakaregatan eller Färjevägen, är stor och röd till färgen. Exakt var jag bor vill jag inte tala om, för får någon reda på mitt jakt-revir (sic) reda på det så får nog husse en del ovett. Mitt revir sträcker sig bort mot Lotsvägen-Fiskarevägen-Skepparevägen. Nu skall jag berätta om en lyckad dag i mitt liv.
I går spatserade jag hemifrån på förmiddagen. Passade på att kissa i "kattlådan" på lekplatsen Lotsvägen-Fiskarevägen. Den är den enda sanlådan som inte är övertäckt, då Töreboda kommun inte bryr sig så mycket om att följa upp nya lagen om husdjur, och därför informera husse o matte vad som gäller. Av min diet har jag ju bara fått lite mask i magen, och det kan ju vara hälsosamt för de små barnen som leker i sandlådan. Av någon anledning tycks alla andra husägare med barn ha täckt över sina "kattlådor" med diverse nät och konstigheter, man undrar ju varför.
Nykissad och skön fortsätter jag sedan min vandring. En rabatt som inte är övertäckt spralas det lite grand i. Nu är det jakt som gäller, gömmer mig under en altan och titta där, en liten hackspett till frukost är inte helt fel. Det är mamma och pappa hackspett med två barn, numera bara ett, då jag käkade upp lillebrorsan igår. Det var mums. Problemet här är bara husägaren som alltid jagar mig med vattenslang eller vad han har i nävarna för tillfället. Konstigt att folk inte förstår kattens natur lika bra som husse och matte gör.

Nisse"

Den här gången tänker jag inte ens låtsas som att det inte är jag och en god vän som skrivit svaret på den här insändaren. "Nisses" insändare får både Björn Hellberg och Liza Marklund att till och med framstå som hyfsade författare, och då har det gått långt. Skriftlig ironi brukar bli som mest lyckad om man är bekant med dess definition samt gärna har en adekvat utbildning i det svenska språket.

Från 10 juli:

"En misslyckad dag i mitt liv som elefant

Svar till ”Nisse” onsdagen den 2 juli.
Att du som katt har mage att klaga på hur du blir bemött av människorna är bara skrattretande. Jag är den ende elefanten i Töreboda kommun. Göms undan av en snäll tant någonstans i en rivningskåk strax utanför Töreboda, är stor och grå till färgen. Exakt var jag bor vill jag inte tala om, för får migrationsverket reda på det så är jag rökt.
Igår klampade jag hemifrån på förmiddagen. Passade på att fylla ”elefantlådan” på lekplatsen Lotsvägen-Fiskarevägen med min avföring. Den enda sandlådan som Töreboda kommun regelbundet sanerar för att göra plats för ytterligare efterlämningar. Töreboda kommun bryr sig nämligen inte så mycket om att integrera ”sina” elefanter på ett humant sätt. Av någon anledning tycks alla andra husägare med barn ha täckt över sina ”elefantlådor” med diverse nät och konstigheter, samt posterat ut möss på sina tomter. Allt för att göra livet surt för en elefant, man undrar ju varför.
Nybajsad och skön fotsätter jag sedan min vandring. En rabatt som inte är övertäckt brakas det till lite grand i. Nu är det jakt som gäller, suger upp en kubikmeter vatten, gömmer mig under en tall och titta där, en liten kommunarbetare att duscha är inte helt fel. Det är mamma och pappa kommunarbetare med två barn, numera bara ett, då jag spolade bort lillebrorsan igår. Det var skoj. Problemet här är bara husägaren som alltid jagar mig med sin vattenslang eller vad han har i nävarna för tillfället. Det är ju jag som ska spruta på honom. Konstigt att folk inte förstår elefantens natur lika bra som personalen på cirkusen jag rymde ifrån.
”Nisse”, du pratar om att man bör respektera kattens natur, men tassen på hjärtat; ligger det i din natur att överhuvudtaget ha en husse och matte?

Pelle Fant"

Nisses intelligensnerv verkar dock inte kittlas då han den 15 juli skriver:

"Vi är överens, Pelle Fant

Svar till Pelle Fant
Jag fattar inte mycket av Elefantens (sic) äventyr och undermeningen med det.
Om min husse och matte kan man bara kort sammanfatta att dom har katt som fritt får springa ute:
För att mer väcka grannars missnöje
Än för deras eget mys och nöje
Och innerst inne tycker jag det är synd, för vi katter är ju så evinnerligt goa och snälla. Bara alla förstod att katt i tätort skall hållas inne. Som det fungerar nu så skapar vi bara dåliga vibbar i de flesta bostäder runt omkring oss. Bondebygden med katt fritt springande ute i ladugården etcetera lämnade vi på 1950-talet.

Nisse"

Nisse förstod inte undermeningen med Pelle Fants inlägg. Inte bara är han språkligt och stilgreppsmässigt inkompetent, han är uppenbarligen...ja, information överflödig. I övrigt måste man berömma pionjärsrimmet "nissnöje" och "nöje". Det ryktas om att Pelle Fant skickat in ytterligare ett svar, som dock inte dykt upp. Det är förmodligen lika så gott då det med största sannolikhet gått över det lilla söta katthuvudet återigen.

Inga kommentarer: