onsdag 2 juli 2008

Fria ord part 1

På senare tid har det på insändarsidan i Mariestadstidningen (betitlad "Fria ord") florerat ett otal häpnadsväckande insändare. Jag tänkte ta mig tid att återge en del av dem här i min blogg för att kanske få svar på vad andra tror. Är dessa insändare autentiska eller är det så att ett par unga män i sina bästa år, t.ex. 23 & 25 (bara som exempel givetvis) har så tråkigt att de ägnar sin fritid åt att författa smålustiga (denna bedömning öppen för diskussion) epigrammatiska anekdoter och klagomål i hopp om att få synas lite?

Nåja, ni får bedöma själva:

Onsdagen den 21 maj finns följande insändare att läsa under Fria ord:

"En hyllning till Törebodaborna

Det talas sällan om Töreboda här på insändarsidan, men jag vill passa på att lyfta fram denna trevliga ort och ge en eloge till Törebodaborna för dess öppenhet och acceptans. För cirka ett år sedan flyttade jag och min sambo från Stockholm till Töreboda och måste till skams erkänna att vi kände en viss oro, särskilt som vi är homosexuella.

Törebodaborna visade dock att våra farhågor var helt obefogade. Maken till varmt mottagande har vi aldrig upplevt! Som just homosexuell är man onekligen en smula orolig för eventuell inskränkthet vid en flytt till en mindre ort, i synnerhet om man dessutom - som i mitt fall - är en smula satt. Men vi fick ett mycket vänligt mottagande av grannar och arbetskollegor.

Jag och min partner har nyligen grävt startgroparna för ett forum vid namn FU (Framtidsutveckling), där vi hyllar och diskuterar individens olikheter tillsammans med några ungdomar från en lokal ungdomsgård. Det glädjer oss mycket att se dessa ungdomars nyfikenhet på kroppen, människan och livet.

Det är alltid roligt att få sina fördomar motbevisade och tänk vilken dröm det vore om alla städer vore som Töreboda.

Waldemar & Thomas"

Nämnas skall här att Töreboda är en ort som kanske inte direkt gjort sig känd för acceptans såvida man inte klär sig i skinnväst och tuff keps. Det var lite därför jag reagerade på just den här insändaren. Konstigt nog finns det inte vare sig enligt eniro.se eller de lokala telefonkatalogerna ett par vid namn Waldemar och Thomas boendes i Töreboda eller dess direkta närhet. Men det har förmodligen snarare att göra med att de är nyinflyttade än att några lärarstud...upptågsmakare spexat till det.

Håll utkik på bloggen, ty fler återgivna insändare kommer inom snar framtid att återges.

Inga kommentarer: