måndag 14 juli 2008

Fria ord part 13

Jag hoppas att ni minns Göran K. Krabe från de heta diskussionerna om Mariestad BOIS. Nu är han tillbaka! Det finns en årlig tradition i Mariestad som utspelar sig under studentdagen. Den går ut på att elever i andra ring cyklar omkring iklädda svarta kavajer, hattar osv. och "kastar ut" studenterna ur skolan. Kort och gott ett uttryck för människans limiterade intelligens. Givetvis har den gode Krabe ett och annat att säga om detta, baserat på autentiska upplevelser. Åh, vad jag önskar att jag kunde uttrycka mig som Göran och att det som hände honom hänt mig, då hade jag skrivit exakt på samma sätt. Från den 27 juni:

"Be om ursäkt utkastare!

Jag tror min själ att de så kallade ”Utkastarna” som under studentdagen cyklar runt på stan till viss del misstolkat sitt uppdrag. Det som de är menade att göra är att kasta ut studenter ur skolan, och inte vanligt folk ut i gatan! Under fredagseftermiddagen hade jag tagit mig ut att besöka det lokala antikvariatet vilket inte ligger långt från min bostad, men bara under den korta stäckan hann jag omköras av tre följen cykelburna, svartklädda ungdomar som såg det som högsta nöje att pressa mig och min rullstol allt närmre trottoarkanten. Tilläggas bör att samtliga representanter för respektens förgängelse var synbart gravt indoktrinerade i rusdryckens våld. Chockad blev jag tvungen att vända om hemåt för att ta igen mig en stund. Ett par timmar senare vågade jag mig ut att försöka igen, då jag höll för säkert att faran var över. Men hinner jag mer än tio meter innan jag åter i det närmsta anfalls av tre vinglande velocipeder, besuttna av vrålande ligister. Under den tid vi möttes på trottoaren blev jag spilld alkohol på, fick björkris i mitt rullstolshjul samt ett antal hånskratt riktade gentemot min person. Jag anser denna tradition vara ett sår på dygd och anständighet och att detta måste åtgärdas å det snaraste. En skriftlig ursäkt här på Mariestadstidningens insändarsida från ansvariga för Utkastartraditionen vore en bra start.

Göran K. Krabe"

Tilläggas skall att den ursäkt som efterfrågas inte synts till. Skandalöst om ni frågar mig!

Inga kommentarer: