onsdag 16 juli 2008

Fria ord part 15

Göran K. Krabe *klapp klapp klapp klapp klapp*

Från den 11 juli:

"För mycket pengar som läggs på Komvux

Jag har länge funderat över företeelsen Komvux. Jag tycker att det verkar som att var och var annan människa i dagens läge studerar eller har studerat utbildningar på Komvux.
Jag kan förstå att äldre människor känner sig manade till detta då det förr om åren inte var lika självklart att som ungdom tillskansa sig motsvarande kunskaper som de som lärs ut i dagens skola. Jag själv var till exempel tvungen att tidigt gå till sjöss för att förtjäna mitt leverne och hade således ingen möjlighet att studera under den formen av skolgång som vi idag kallar gymnasie.
Men hur kan det i nutid komma sig att såpass många ungdomar söker sig till Komvux när man redan har tillgång till ett stabiliserat skolväsende? Jag har undersökt detta och siffror visar att 85% av de människor som studerat minst en kurs på Komvux i år är i åldrarna 18-25.
Chockad över denna tabell kände jag att jag var tvungen att verkligen förvissa mig om att detta stämde, och jag måste erkänna att jag nästan tog det för att vara osannolikt. Således begav jag mig en dag till Marieholmsskolan - som för övrigt inte är handikappsanpassad – i syfte att se för mig själv hur det egentligen stod till. Siffrorna jag tidigare angett visade sig stämma mycket bra; ett myller av (i många fall oförskämda) ungdomar huserade i lokalerna samtidigt som jag bara såg till ett fåtal medelålders människor.
Det här ser jag som ett problem. Att ungdomar blir tvugna att studera på Komvux tyder otvivelaktigt på en degenerering i samhället. Under gymnasietiden är man medvetet lat och ointresserad då man vet att även om man skulle examineras med undermåliga betyg så är det lätt att åtgärda detta vid en senare tidpunkt. Är det verkligen meningen att Komvux skall fungera som en lastplats för slashasar som valt att fördriva sin skoltid med odygd och styggelser? Jag kan själv svara direkt på frågan: Nej! Komvux är menat som en försäkring för de få som av någon anledning inte kunnat genomföra sin gymnasieexamen, exempelvis konstintresserad ungdom som utsetts till stipendiater för sin talang och varit tvungen att lägga tid till det.
För mycket pengar läggs på Komvux. Det skall vara färre lärare, färre platser och hårdare intagningskrav. Detta är ett problem som måste kvävas i sin linda i syfte att kunna lägga pengarna på viktigare saker.

Göran K. Krabe"

Jag är kär i den mannen.

Inga kommentarer: