måndag 21 juli 2008

Fria ord part 17

Fria ord är tillbaka och nya tyckare tar form. Från dagens (21 juli) MT:

"Smattrande sta(v)dsvandring

Med sommaren kommer solsken, semester och sommarpratare på radion. Så långt allt väl, men något man alltid tycks glömma på förhand är de återkommande störningsmoment den här staden drabbas av så fort det blir väder att gå ut.
Jag är lyckligt (till största delen) boende tillsammans med min fru i Gamla Stan, men de senaste åren har mina kvarter drabbats av en besynnerlig sommarplåga: promenadstavar. Det smattrande ljud stavarna framkallar när de slår mot kullerstenarna kan ta sig som en bagatell för många, men om man som jag tvingas sova med öppet fönster för att stå ut med värmen ska man också veta att det inte blir mycket sovande om sommaren när man ligger där fullt utsatt för detta eviga oväsende.
Det klagas mycket på ungdomar och deras fyllor, men det var inte något sådant som väckte mig fram emot midnatt igår. Den stora plågan är för mig stavarna.
Min uppmaning är att folk som måste vandra med dessa åbäken inskaffar sig en liten stötdämpande kudde till sina stavar - det gjorde nämligen min fru, och nu stör hon ingen.

Edvin Lom"

Finns det verkligen något annat att säga än "Bra rutet, Edvin!"?

Inga kommentarer: