torsdag 3 juli 2008

Ska ni hem och plöja?

I afton skall jag och min gode vän Vlado bege oss iväg till Behrn(abeu) Arena i Örebro för att se världens vackraste sportklubb ta sig an nåt förortsgäng.
Inom fotbollen är det inte alltid bara på planen en match pågår, utan man brukar också tala om "matchen på läktaren". Där gäller det för de båda lagens klackar att så fyndigt som möjligt smäda varandra samt varandras lag. Ett populärt tillmäle som då brukar dyka upp är ordet "bönder". Detta brukas av mer eller mindre samtliga svenska lags klackar. "Bönder" i fotbollens värld åsyftar en klack/ett lag som kommer från en mindre stad eller ort än den man själv tillhör. Detta är obönhörligen den enda deifinitionen av en "bonde". Således finns det en viss hierarki vad gäller detta tillmäle. Till exempel kan Elfsborgs klack Guliganerna (för övrigt det sämsta klacknamnet någonsin) från Borås i en match mot IFK Göteborg få finna sig i att bli kallade bönder medan man i nästa drabbning med lilla Ljungskile själva glatt kan skandera samma epitet gentemot dess invånare. Då detta anses mycket viktigt inom läktarkulturen kände jag att jag var tvungen att förvissa mig om vilken sida jag själv skulle bli att tillhöra i kvällens match. Därav konsulterade jag Statisktiska Centralbyrån och fick fram följande resultat:

Solna:
Invånare: 61 413.
Areal (hektar): 1 937

Örebro:
Invånare: 98 237
Areal (hektar): 4 296

Således har jag bara en sak att säga inför kvällens match: Krossa bönderna!!!

Inga kommentarer: