måndag 30 juni 2008

Män och barn köper grillat

Skådeplats: Kön till Hamnkiosken i Mariestad, söndagen 29 juni.

Långa och sega köer borgar för iakktaganden av människor och dess förehavanden. Längst fram i kön till Hamnkiosken ser jag ett sällskap bestående av fyra medelålders till synes mycket svenska män. Med sig har de varsitt barn i åldrarna 8-10 år som av sina utseenden att döma ter sig vara av asiatisk härkomst. Givetvis förundras man (jag) då av tanken hur denna skara kommit samman.
Efter moget reflekterande har jag kommit fram till att det finns två alternativ att ta i beaktande.

1. Fyra män sitter i goda vänners lag en lördagkväll diskuterandes överbefolkningsbekymrena i Kina. Någon föreslår mest på tok att man borde göra en insats och adoptera ett kinesiskt barn i syfte att i alla symboliskt visa att man bryr sig. Gapskratt och syrliga tillmälen slungas först ut gentemot förslaget, men efter ett tag börjar man väga fördelar mot nackdelar och kommer fram till att det hela kanske ändå inte är så dumt.- Ja, men om du gör det så gör jag det också? bjuder en av männen upp.- Samma här, om ni gör det så lovar jag också att göra det, fortsätter en annan med relativt förtroendeingivande stämma.etc. etc.08:00 på måndagmorgonen rullar en blå Volvo in på adoptionsbyråns parkering.

2. Samtliga fyra män har lyckats få till det med samma asiatiska kvinna och passar på att spendera sin pappatid i grupp då de trots allt "drivs av liknande intressen" som de så skämtsamt internt brukar skandera.

Det är svårt att veta vilket av alternativen härovan som är det korrekta. Det enda man med säkerhet kan säga är att det inte kan förhålla sig på något annat vis.Då jag satt och reflekterade över detta slog det mig plötsligt att det är just såna här historier en blogg bör innehålla, och här är jag nu, bara några timmar senare! Jag tackar den internationella konstellationen för inspirationen.

Inga kommentarer: