fredag 1 augusti 2008

.!.. ..!.

Jag läste igår att det amerikanska TV-programmet "Judge Judy" drabbats av en jordbävning under pågående inspelning. Till allas besvikelse klarade sig programledaren undan med livet i behåll. Men om vi för en sekund föreställer oss att vi lever i en sagovärld där allt som står i Bibeln är sanning så måste det som hände varit en varning från Gud till Judith Sheindlin, att nästa gång blir det mer än bara en skakning av huset.

Nu är det kanske inte så många som sett "Judge Judy", då det trots allt är ett skitprogram som sänds på en skitkanal. Därför tänkte jag dra en kortare resumé.
Upplägget är att Judith Sheindlin byggt upp ett geschäft som går ut på att hon utger sig för att vara en proffessionell domare och tar sig an fall till förmån för människor som inte har råd med de omkostnader som ett seriöst juridiskt mål skulle föra med sig. Det största problemet med Judith Sheindlin (förutom att hon är mentalt störd och känslomässigt frustrerad) är att hon aldrig hört talas om ordet "objektivitet", vilket man ju kan anse vara ganska essentiellt när det kommer till en roll som domare. Den av de inblandade, målsägande eller anklagad, hon finner mest sympatisk tar hon omedelbart hundraprocentigt parti för, inte ens begrundande de eventuella bevis som framläggs gentemot denne, och den andre kan redan efter fem sekunder anse sig ha förlorat striden.
Vidare är hon mycket förtjust i att ställa frågor, och även om hon skulle få ett rakt svar brukar det leda till att hon i sann gnällkärringanda utropar "Det var inte det jag frågade!". Alternativet kan vara att be den hon nyss ställt frågan till att hålla käften mitt under pågående svar, allt för att sätta sig själv i fokus och sola sig i fascism och sadism vilka är hennes två livselixir.
Jag blev förvånad då jag igår såg nyheten om jordbävningen under inspelningen eftersom jag var övertygad om att programmet var från 80-talet. Det har förmodligen mycket att göra med Judy's frisyr som jag bäst skulle vilja likna vid en halväten, bortglömd marängtårta. När vi ändå är inne på utseende kan jag härmed bekräfta ryktena om att Judy's rynkor innehåller USA:s oljereserv.
Jag hoppas att Richterskalan inte är lika generös nästa gång. Det är verkligen strid på kniven om vilket program som är det vidrigaste. Judge Judy eller Extremt Home Makeover.

1 kommentar:

johan_89 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.